Miljöbilar med bästa tekniken ska premieras

Nu presenterar vi ytterligare förslag för att minska nya bilars koldioxidutsläpp samtidigt som vi ger svensk fordonsindustri möjlighet att växa. Den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för bilar som är utrustade med den senaste och bästa tekniken kommer att därför att förlängas, skriver Anders Borg (M) och Andreas Carlgren (C).

Sverige ska vara ledande inom miljöområdet genom stärkt teknikvänlighet, innovationsförmåga och konkurrenskraft. Både miljön och svenska företag ska vara vinnare på miljöpolitiken. Därför ger vi nu viktiga besked kring miljöbilsdefinitionen och nedsatt förmånsvärde för vissa miljöanpassade bilar. Genom att ta steg mot en EU-harmonisering bidrar vi till större klimatsmarthet samtidigt som vi ger långsiktiga villkor för fordonsindustrin. Genom att skärpa miljöbilsdefinitionen premierar vi framväxten av en mer miljövänlig teknik.

Sverige har under många år varit ett ledande miljöland. Det ska vi fortsätta att vara. Människors och företags ansvarsfulla agerande tillsammans med en hög innovationsförmåga har gjort Sverige till ett föredöme för länder som vill kombinera tillväxt med ökad miljöhänsyn. Med nationella åtgärder och genom internationellt samarbete kan Sverige visa väg för den utveckling som är nödvändig runt om i världen. En viktig faktor bakom våra framgångar har varit användningen av ekonomiska styrmedel, som koldioxidskatt, för att främja framväxten av bränslesnålare alternativ och biodrivmedel.

Stor utmaning

En stor utmaning för att ytterligare minska klimatpåverkan är vår relativt gamla och bränsletörstande fordonspark. Svensk bilindustri har byggt stora bilar som hållit länge, men samtidigt varit energislukande. I och med regeringens olika satsningar på miljöbilar, samarbete med fordonsindustrin och industrins modernisering har Sverige tagit viktiga steg mot en mindre klimatpåverkande fordonsflotta.

Vi är ett land där avstånden och klimatet gör oss beroende av bilen, och många gånger lite större bilar. Utanför storstäderna är bilen för många helt avgörande för att vardagen ska fungera. Vi har bedrivit en politik som jagar utsläppsminskningar och inte bilen eller bilisten som sådan. Nu presenterar vi ytterligare förslag för att minska nya bilars koldioxidutsläpp samtidigt som vi ger svensk fordonsindustri möjlighet att växa.

De reformambitioner som utfästes i valrörelsen ser ut att kunna genomföras, förutsatt att de goda prognoserna för svensk ekonomi står sig. Den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för bilar som är utrustade med den senaste och bästa tekniken bör därmed kunna förlängas. Det innebär att rena elbilar, laddhybrider och gasbilar kommer att åtnjuta skattelättnader också 2012 och 2013. Transportstyrelsen har inkommit med förslag på utformning av supermiljöbilspremie som ska driva på forskning och produktion av de allra bästa miljöbilarna. Deras förslag ska nu remitteras och därefter genomförs reformen redan 2012.

Fordonstekniken för hybrider, som framförallt drivs med fossilt bränsle, och etanolbilar har nått en mognad och syftet att stimulera introduktionen av mer miljövänliga bilar är uppfyllt för dessa bilar. Därför fortsätter inte subventionerna av dessa tekniker genom den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet. Den permanenta nedsättningen av förmånsvärdet till jämförbar konventionell bil gör emellertid att dessa får fortsatt stöd om miljöbilarna är dyrare i inköp än konventionella bilar.

Långsiktiga villkor

Det finns också skäl att skärpa kraven för befrielse från fordonsskatt så att subventionen alltid går till de mest miljövänliga alternativen. För att öka effekten av vår miljöpolitik och för att ge fordonsindustrin långsiktiga villkor övergår vi från 2013 till en ny miljöbilsdefinition som baseras på den EU-förordning som bilindustrin har att förhålla sig till.

Alliansregeringen har som långsiktig prioritering att år 2030 ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. I och med dagens besked tar vi ytterligare steg mot framväxten av ny teknik och ännu bränslesnålare bilar. Riktningen på politiken är tydlig, bilen är bra och nödvändig, men utsläppen måste minska. Med de nya kraven tar vi hänsyn till de senaste årens utveckling mot bränslesnålare bilar samtidigt som vi strävar efter att bara gynna de miljömässigt bästa bilarna och skapa incitament för tillverkarna att fortsätta förbättra miljöhänsynen.

Anders Borg (M)

finansminster

Andreas Carlgren (C)

miljöminster